Als je opleidingen of cursussen geeft, dan staat persoonlijk contact met je klanten centraal. Je kunt elk aspect van de relaties met cursisten stroomlijnen door middel van een customer relationship management (CRM) systeem. Met de CRM-software van een specialist zoals lime-technologies.nl verbeter je de acquisitie van nieuwe cursisten, kan je jouw marketingactiviteiten effectiever maken en creëer je een centrale database met alle klantgegevens, info over cursussen en een lesmateriaal. Lees hier hoe een CRM-systeem jouw cursusinstituut naar een nieuw niveau tilt.
Leer je cursisten persoonlijk kennen
Doordat je in een CRM-systeem alle gegevens over je cursisten op een centrale plek opslaat kan je veel persoonlijker en effectiever contact met ze zoeken. In het systeem worden namelijk alle persoonsgegevens, contactmomenten, chatberichten, persoonlijke gesprekken en meer gelogd. Daar kan je aan refereren bij de volgende contactmomenten en je cursisten volledig op hun situatie toegesneden ondersteuning en advies geven.
Verhoog je klantbehoud
Een CRM-systeem geeft je inzicht in de ambities en carrières van je cursisten, waardoor je ze makkelijker overhaalt om zich voor een vervolgcursus in te schrijven. Ook hier geldt dat het persoonlijke contact veel verschil maakt en dat je precies kunt zien waar je jouw aanbiedingen, nieuwsbrieven en enquêtes heen moet sturen.
Bescherm je klantgegevens
Voor kleine opleidingsinstituten biedt de nieuwe privacywet (de AVG) een flinke uitdaging. Een goed CRM-systeem is zo ingericht dat alle privacygevoelige informatie van je cursisten uitstekend beveiligd is. Alleen de medewerkers die jij toegang geeft tot de software kunnen deze gegevens inzien. Zo dek je jezelf in en voorkom je de kans op een flinke boete.
Scherp je promotie aan
Verschillende cursussen trekken verschillende soorten publiek aan. In plaats van één brede catch-all marketingcampagne is het vaak een beter idee om specifieke soorten communicatie op verschillende doelgroepen te richten. Een CRM-systeem analyseert de voortgang en de resultaten van elke campagne, waardoor je precies weet wat wel en niet werkt bij een bepaalde doelgroep.